2009-07-07

Bättre begagnat

Något som jag finner mycket underligt med den begagnade klockmarknaden på nätet är mängden nästan nya klockor som är till salu. Särskilt konstigt känns det att det ofta handlar om tämligen dyra pjäser. Varför köper man exempelvis en dubbelkronograf från IWC för drygt 90 tkr för att sedan sälja den för 60 tkr två månader senare? Visst, jag inser att man kan ångra sig och att klockan som såg så fin ut i affären sedan kanske inte riktigt kunde leva upp till de högt ställda förväntningarna. Jag kan dock ändå inte riktigt förstå hur rena felköp skulle kunna skapa så stora volymer av dyra bättre begagnade klockor till salu. Hade jag tänkt mig att investera 90 tkr i ett armbandsur, nog fasen hade jag noggrant undersökt marknaden och testat olika alternativ in i förbannelse innan jag till slut gjort mitt val. Och jag tror att det likt mig finns väldigt få människor som har råd att spontanköpa ett ur i denna prisklass för att två månader senare sälja det vidare med en nettoförlust på dryga 30 tusen.

Jag blir faktiskt inte riktigt klok på det här fenomenet och vore tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig med att bena ut det hela. Handlar det kanske om att det är gåvor/vinster av olika slag som säljs eller finns det rent av kopplingar till den kriminella världen? :)

2 kommentarer:

  1. Det finns väl ingen som betalar fullpris på en någorlunda dyr klocka och om de gör det så tar de tillbaka momsen antingen med ett bra kvitto från handlaren eller exporterar klockan

    SvaraRadera
  2. Bra kvitto...så det fanns en semikriminell förklaring iaf

    SvaraRadera

Ange gärna ett namn när du kommenterar så blir det enklare för alla att hålla reda på vem som tycker vad. Tack!