2009-10-12

Tankar om Panerai

Jag är splittrad till klockmärket Panerai.

Trots att designen onekligen är lyckad och att klockorna framgångsrikt spelar på ett historiskt arv är det alltid ett ord som kommer till mig när jag faktiskt ser en fäst runt någons handled: dörrvakt.

Det går inte att neka till att en Panerai är stor. Men är den för stor? Det beror ju såklart i viss mån på bärarens handled och övriga anatomi men för de flesta av oss är det nog så. En Panerai kräver sin karl; du vill att det ska ut som att du bär din klocka – inte tvärtom.

Samtidigt måste jag erkänna att jag har mjuknat litet på senare tid. Mina favoriter återfinns båda i den så kallade Historic-kollektionen och har det gemensamt att de är 44 mm och har enklast möjliga design.


Min första favorit är PAM 000 Logo, med sin svala design och snygga Panerai-märke. Gör sig extra bra på OEM-gummit eller varför inte ett svart zuluband? Hade helst sett att den var matt istället för putsad, dock.


PAM 176 har en borstad finish i titan och den läckra sandwich-urtavlan. Tyvärr har den display back, något jag alltid har varit allergisk mot. Men grann är den.

Sammanfattningsvis är jag lite sugen på en Panerai, men tvekar rejält på grund av storleken och just nu är det mycket annat som ligger högre upp på listan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ange gärna ett namn när du kommenterar så blir det enklare för alla att hålla reda på vem som tycker vad. Tack!