2009-11-01

Nackdelen med WTB

Nyligen blev jag sugen på att byta ut min Seiko Black Monster och köpa en Oris istället. Klockan skulle ha ungefär samma funktion i samlingen, nämligen den som en tuff och stor dykare att bära i situationer då en Rolex känns olämplig.

Jag har alltid gillat Oris. Dels förtjänar de respekt av den enkla anledningen att de aldrig har gjort batteriklockor utan hållit fast vid mekaniska urverk sedan början av förra seklet, dels gillar jag deras utmärkande design på klockorna i dykarserien.

Efter att ha funderat ett slag bestämde jag mig för att satsa på en 1000 meters titandykare, Oris TT1 Professional Divers Regulator (med det smidiga referensnumret 649 7541 71 64), också känd som der Meistertaucher.

Nu är dessa pjäser inte alldels smidiga att få tag på. På eBay säljs de nya från knappt under 10 000 SEK, vidare fann jag en amerikan som hade ett komplett set i fint skick för 6000 SEK, och en fyra veckor gammal annons där en hade gått för samma pris. Det bör påpekas att dessa priser får korrigeras upp runt 25 % om leveransen stoppas i tullen.

För att komma ifrån strul med EU-import och långa leveranstider bestämde jag mig för att posta en WTB, en Want to Buy-annons, på ett stort svenskt klockforum. Och jag fick napp! En trevlig kille i Stockholm hade en klocka som han var inte bar så mycket längre och var redo att sälja. Men han ville inte säga något pris, utan bad mig komma med bud.

Hans klocka var i fint – men väl använt – skick och hade varken något extra band eller den charmiga väskan klockan levereras i. Jag svararade att jag nog kunde tänka mig att ge 4000 – 5000 SEK, beroende på skick och servicebehov. Döm av min förvåning när säljaren svarade att han snarare tyckte klockan var värd 10 000 – 12 000 SEK!

Jag behöver knappast påpeka att det inte blev någon affär. Men frågan är varför? Hade jag verkligen missbedömt klockans värde så grundligt? Risken är att det faktum att jag lade ut en WTB-annons påverkade mina chanser till ett bra pris negativt. För många säljare signalerar nog en WTB till viss del desperation, och de ser en chans att pressa upp priserna.

Drömmen om en Oris fortsätter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ange gärna ett namn när du kommenterar så blir det enklare för alla att hålla reda på vem som tycker vad. Tack!